All time favourites [2] Kookboeken

Hoi lieve bloglezers!

Vandaag opnieuw een favorieten artikeltje. We blijven een beetje eten-gerelateerd, want vandaag deel ik mijn favoriete kookboeken met jullie! In die 3,5 jaar op mezelf heb ik er al een aantal bij elkaar verzameld, en vandaag geef ik jullie een kijkje in mijn collectie. Laat vooral weten welke kookboeken jij gebruikt!

Koken kan ik toch echt wel een hobby noemen. Ondanks dat mijn studentenkeukentje klein is, als ik een vrije dag heb sta ik graag een aantal uur in de keuken. In een goeie bui tover ik dan een 3- of 4-gangen menu op tafel (is mijn vriend ook weer gelukkig) en heb ik zelf een topdag gehad. Koken vind ik rustgevend. Ik kijk vaak op allerhande voor recepten, maar echte kookboeken kunnen niet ontbreken in mijn keuken. Vandaar dat ik jullie vandaag laat zien welke boeken ik het zeker waard vind om zo nu en dan eens in te snuffelen!

Als eerste de kookboeken van Jamie Oliver. Oh men wat houd ik van deze. Ik heb er zoals je ziet drie in mijn collectie, en gebruik ze alledrie graag. Kook met Jamie bevat wat meer “luxe” gerechten, waar je ook wel redelijk wat ingredienten voor nodig hebt (de bietensalade op de foto bijvoorbeeld), Bespaar met Jamie is juist weer gericht op een wat meer gebudgetteerde maaltijd en mijn favoriet is Jamie in 15 minuten. Ik kook hier regelmatig uit (doe er dan gerust 50 minuten over, maar dat mag de pret niet drukken) en de gerechten vallen vrijwel altijd in de smaak. Het enige nadeel is dat je voor deze recepten wel wat apparatuur nodig hebt; een staafmixer/blender/mixer zijn geen overbodige luxe! Op mijn verlanglijstje staan; Jamie in 30 minuten en Jamie’s Superfood voor elke dag.

Dan een budget tip; de kookboekjes van “Love Food”. In elk klein boekje, dus ook handig om mee te nemen, staan 100 recepten in het thema van het boekje. Er zijn er heel veel van en ze liggen vaak wel bij de AKO of soortgelijke boekhandel. De boekjes kosten nooit meer dan een paar euro, dus vandaar dat ik er al een aantal heb liggen. Er staan hele leuke dingetjes in! Toen ik net op mezelf woonde gebruikte ik “studenten in de keuken” vaak. De recepten zijn makkelijk en vrij snel te maken, dus als ik geen inspiratie heb dan kijk ik hier ook vaak even in. Hier wat voorbeeldjes van receptjes, zodat je een indicatie hebt van wat erin staat.

En dan nu nog twee boekjes die een beetje in de categorie “overig” vallen. Het boek “Groene sapjes” vind ik echt een onwijze aanrader. Je hebt wel een sapcentrifuge nodig voor veel dingen (die heb ik niet, maar mijn staafmixercombinatie doet het ook fantastisch) maar je kan er heerlijke sapjes mee maken voor door de dag heen. Dit ananassapje is zeker favoriet! Het tweede boek is het Sportkookboek, gekregen van mijn moeder. Gebruik ik vaak in de laatste week voor een wedstrijd, voor het “stapelen”. Er staan veel koolhydraatrijke recepten in, jammergenoeg niet met plaatjes.

Dit waren mijn meest gebruikte kookboeken! Het is best veel, maar ik houd wel van afwisseling, en vraag meestal met kerst en mijn verjaardag zo’n boek. Dan heb ik ieder half jaar weer iets nieuws te kijken!

Welke kookboeken gebruiken jullie graag? Of welke websites? Let me know!

Liefs,

Elana

3 gedachtes over “All time favourites [2] Kookboeken

  1. Denise zegt:

    Ik kijk veel naar kitchen 24 en daar komt Jamie heel vaak voorbij. En man, wat kan hij lekkers klaarmaken. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit kookboeken… Meestal als ik iets nieuws wil gaan proberen raadpleeg ik het internet.

    Like

  2. Nesrin - Daily Cup of Bla Bla Bla zegt:

    Ik heb het kookboek Jamie 30 minuten in huis maar het lukt mij nooit om binnen 30 minuten klaar te zijn. Verder gebruik ik meer recepten van het internet eigenlijk.

    Like

Geef een reactie

